Wednesday, September 12, 2012

Ensimmäinen päivä/ The first day

Aamulla 5. syyskuuta aamu alkoi hostellin hyvällä aamiaisella. Se ei tosin ollut yhtään tyypillinen aamiainen meille suomalaisille, sillä se oli makea niin kuin täällä lähes kaikki ruoat.

The morning of the 5th of September started with a great hostel breakfast, even though it wasn't a typical breakfast for us. We aren´t used to eat as sweet a breakfast as it was.

Hostellilta lähdimme hyvissä ajoin nähtävyyskierrokselle. Otimme raitoivaunun kohti Hradčanya ja Prahan linnaa, jonne suuntasimme ensimmäisenä.

After breakfast we took a tram towards Hradčany and the Prague castle where we went first.

Prahan linna oli todella iso, kuulemma suurin muinaislinna maailmassa. Se oli 100 metriä leveä ja puoli kilometriä pitkä. Sen perustaja oli prinssi Bořivoj 800-luvulla.

The castle was huge, we heard that it is the biggest ancient castle in the world. Its length is 100 meters and it is 500 meters wide. Prince Bořivoj founded it in 9th century.

Linnasta matkamme jatkuin Pyhän Vituksen katedraalille, joka oli kaunis kaikkine monivärisine mosaikki-ikkuinoineen ja yksityiskohtineen. Mietimmekin, että mahtaisi mennä muutaman vuoden kuvistunnit samankaltaisen ikkunan tekemiseen.

Then our trip continued to St. Vitus cathedral, which was beautiful sight with those many colorful windows made of mosaic. We thought that it will take pretty many hours to make window like that.

Pyhän Vituksen katedraali, jonka toinen puoli oli remontissa.

St.Vitus cathedral´s other side was under repairment.

Kiertelemisen jälkeen lähdimme kävelemään Vltava-jokea kohti, jonka yli kulkee Kaarlen silta. Se on goottityylinen kivisilta, joka on täynnä turisteja ja kauppiaita myymässä erilaisia matkamuistoja. Silta on massiivinen, minkä ansiosta se onkin kestänyt monet tulvat ja katastrofit. Sillalta on heitetty alas pappi Jan Nepomukilainen vuonna 1393, sillä uskollinen pappi ei suostunut kertomaan kuningattaren rippisalaisuuksia. Jan Nepomukilainen on meille tärkeä henkilö projektin kannalta, sillä tutkimme papin maailmanperintökirkkoa.

After sightseeing we started walking towards river Vltava and Charles bridge which crosses the river.
It is a massive bridge made of rocks in the Gothic style. It´s made of rock so it lasted many floods and other disasters. Loyal Jan Nepomuk was thrown from this bridge in 1393, because he didn't tell the Queen's confessions. Jan Nepomuk is an important man for us because he is the founder of the Green hill church.

Otettuamme yhteiskuvan oli vuorossa omatoiminen ruokailu ja shoppailuaikaa Prahan keskustassa.

After pictures we had time to go shopping and have lunch in Prague.

Keskusta oli täynnä kojuja ja erilaisia näytöksiä.

There were many kind of shows and marketplaces.

Kävelyä oli kertynyt jo paljon päivän aikana mutta mäkkäriruoan ja shoppailun ansiosta fiilikset olivat taas energiset kaikilla, jotta jaksoimme vielä illalla mennä Petřinin kukkulalle. Kukkulalla oli 299 rappusen pienoismalli Eiffel-tornista.

We walked a lot but after McDonald's food and shopping everybody had lots of energy. Next top was Peter's Hill where was a copy of the Eiffel tower. There are 299 stairs in the tower.

Petřínin kukkulalle mentiin raitiovaunun tyylisellä kulkuneuvolla. Korkealla ylhäällä oli upeat maisemat, josta näki koko Prahan.

We took a tram to get to the top. The views were breathtaking. You can see the whole Prague from there.

Růžový sad

Vierailun jälkeen kaikki oli väsyneitä, joten otimme ratikan hostellille ja menimme kaikki yhdessä illalliselle hostellin lähellä sijaitsevaan ravintolaan, joka oli mahtava loppu koko päivälle. Paras ryhmä, mahtava päivä!

After visiting the Petřin tower everybody was quite tired so we took a tram to our hostel and we all went to a restaurant together. The best group ever, it was a great day!